fredag 12. juni 2009

Agurktid

Like sikkert som regn på St. Hansaften, med sommeren kommer agurktida. Men i år er begrepet agurktid kommet meg hakket nærmere inn på livet enn ellers, om enn i ei litt anna betydning.

Kjøpte en agurkplante, en Snacker, på ICA for et par-tre uker siden. Ifølge beskrivelsen skulle en kunne høste
ca. 10 cm lange agurker fortløpende gjennom hele sommeren. Spennende. Men ville det skje? Her hjemme hos meg, mener jeg, og med mine ikke helt pålitelige vanningsrutiner?



Planten i seg selv er stygg som fy, og meningen var jo at den skulle stå ute. Vel, uteplante til tross, beistet krever temperaturer mellom 16 og 25 grader, og siden vi ikke kan påberope oss å ha vært utslått av varme her den siste tida, har den måttet få pryde stua. Innerst i en vinduskarm. Bak noen gardiner.



Sin bortgjemte tilværelse til tross har jeg husket å gi den litt vann i ny og ne. Men det er også alt. Og for et par dager siden oppdaget jeg jaggu denne. En "Snacker" helt etter boka. Rundt 10 cm lang, fin og grønn og skinnende i skallet. Denne første skal høytidelig høstes og fortæres senere i dag. Neste eksemplar kan vi antagelig ta allerede i morgen. senyum

Og hvis jeg nå bare husker å skvette litt vann på planten innimellom
, ser ut til at sommeren 2009 kan gå inn i historien vår som Den store agurksommeren. encem

8 kommentarer:

  1. Søren, nå angrer jeg på at jeg ikke kjøpte meg en agurkplante og... De er egentlig helt genialt enkle å få til! Får trøste meg med at jordbærplantene mine blomstrer...

    SvarSlett
  2. Dæven, jeg har ingen grønne fingre, men en sånn plante ønsker jeg meg også! Tenk så imponrende å tusle bort til vinduet og hente sine EGNE agurker :) Ha ei super helg

    SvarSlett
  3. Det er gøy å dyrke agurker. Har ingen selv i år, men tidligere har ungene pleid å fylle vinduskarmene med agurker, paprika og tomater -og så går vi der og "smaker" hele sommeren. Kjempetrivelig :-)

    Agurkplanten din ser frodig og fin ut - Jeg er sikker på at de agurkene smaker supert :-)

    SvarSlett
  4. Så morsomt med agurker! Jeg har ingen kode for alt jeg produserer, men jeg vet at jeg burde vært ute og f.eks. trent mer og gjort litt mindre håndarbeide ;)

    SvarSlett
  5. Gøy å dyrke slikt selv, smaker mye bedre enn de i butikken også. Vi får håpe på en god agurksommer ja. ;o)

    SvarSlett
  6. SÅ stygg var den vel ikke... Dessuten må det være en bra investering. Siste snackagurker jeg kjøpte på Rema kostet 29 kroner - for 3 - tre - stk.
    Må sjekke om ICA fremdeles har noen planter.

    SvarSlett
  7. Sånn plante vil jeg og ha !! Du må kose deg masse med agurkene :) Ha en strålende uke !

    SvarSlett
  8. Hvordan går det med agurkene? Er det en jevn strøm av dem?
    Ha en strålende agurksommer :-)

    SvarSlett